Blog has moved, searching new blog...

Maj´s dessertbord

Min dotter Maj fyllde 1 år för några dagar sedan. Kan fortfarande nästan inte fatta att hon är vår, hon är en sån overkligt fin liten människa. Vi hade en kombinerad barnvälsignelse och födelsedagsfest för henne, och jag tror jag var konstant rörd hela dagen. Tacksamhet!

Jag gjorde ett dessertbord med bakhjälp från svärmor. Dessutom valde jag en del andra smidiga lösningar för att inte köra slut på mig. Det enda jag bakat är själva tårtan och marschmallowsen.



Jag funderade en del på tema och färgval på festen, utan framgång, tills jag plötsligt fick en bild i huvudet på en liten giraffbaby. Så giraff-tema fick det bli!



Här har ni den lilla rackaren som fick bestämma temat, en giraff-baby modellerad av sockerpasta och flowerpaste. 


Tårtan med princesstårtsfyllning är täckt med kavlingsmarsipan. Bottentårtan är giraffmönstrad såklart. Jag råkade "knäcka" tårtan lite längst ned på framsidan när jag lyfte den för ovarsamt ur kartongen. Det jag lärt mig av detta är att våningstårtor kräver kraftigare bottenplatta än den tunna kartongbrickan.. 

Giraffen ser ut lite som Bambi på hal is, precis som Maj när hon försöker gå.

 
 "Slipp-baka-lösning" nr1: Chokladpudding! Hur gött är inte det? Häll upp i små plastglas (dessa är från Ica) och spritsa på en klick grädde. De små pappersdekorationerna som jag pysslat ihop fäste jag på plastskedar, sött och funktionellt på samma gång.
  
 
"Slipp-baka-lösning" nr2: Fruktsallad. Friskt och gott alternativ att ha på ett dessertbord. Även de piffades till med de fin-funktionella plastskedarna (märks det att jag är sjukt nöjd med den ideén? Haha).

 
"Slipp-baka-lösning" nr3: Låt svärmor göra jobbet! ;-) Agnetas goda nötkakor. Hon hade även bakat kokostoppar som syns på översiktsbilden.



 
Mina bonbonjärer fyllde jag med melonbitar och marschmallows.

 
Bakom dessertbordet hängde jag upp syrrans ljusblå gardiner, och på dem fäste jag giraffmönstrade bokstäver. Saxen gick varm dagarna innan vill jag lova..

 
Grattis välsignade Maj Signe!