Blog has moved, searching new blog...

Dessertbord i pastell

Nu är svägerskan Charlotte firad med pompa och ståt. 30-års dag och lärarexamen i ett. Jag gjorde mitt första dessertbord dagen till ära. Det var riktigt roligt, men jag tror det var sista gången jag styrde upp något sådant i graviditetsvecka 38...

Pastell var temat.
Fick hjälp med en del av bakningen av lite familj och vänner och så stod jag för all dekorering, bra lösning för att avlasta dekoratören. Jag kommer att gå igenom bakverk för bakverk och dekoration för dekoration här i bloggen en tid framöver, många recept och tips & trix utlovas! Men vi börjar med en översiktsbild över hela härligheten och lite bilder på tårtorna.

(tryck på bilden för att se en större bild)

Tårta med pioner gjorda av flowerpaste. Fick reda på att de föreställde pioner på festen, hade hittat på dem själv och hade ingen aning om vad de var för något.


Sockerpärlor och pärlemorskimrande pulver som jag penslat på tårtan. Ett rosa sidenband fick pryda botten av tårtan.

En lite mindre tårta med en Camébrosch-liknande dekoration föreställande Charlotte själv.



Tårta dekorerad med en kaffekopp...

..och små pioner.

Diskussioner fördes om huruvida koppen var "riktig" eller ej, vilket förstås gläder ett dekoratörshjärta.. =) Men den är gjord av flowerpaste som är perfekt att arbeta med om man vill få till riktigt tunna och sköra skapelser.

Kan väl bjussa på ett erkännande för att visa på verkligheten bakom sådana här tillsynes lyckade prestationer...  Det hela höll på att sluta med en total katastrof! De tre tårtorna var egentligen tänkta att vara en trevåningstårta. Men när jag placerat dem på varandra så gick något snett och hela härligheten rasade ihop. Tårtorna var helt enkelt för mjuka för att staplas, även om jag gjort våningstårtan enligt konstens alla regler (får berätta mer om dem en annan dag). Jag gav mig själv ungefär en och en halv minut till att gråta riktigt bittra tårar, sedan satte jag fart och bytte plan helt. Fick lyfta av de förstörda marsipanlocken på två utav tårtorna och börja om från början (tack och lov hade jag marsipan över till att göra två nya lock). Spackla om, färga, kavla, täcka och dekorera, var som i trans. Min man höll oerhört låg och stöttande profil under tiden, haha! Hur som haver, det löste sig ju bra tillslut och ingen på festen anade nog vad som skett tidigare under dagen. Om dom nu inte läser bloggen förstås... (behöver jag tillägga att jag var helt apatisk på kvällen när jag kommit hem)

Så kan det gå mina vänner! =)