Blog has moved, searching new blog...

Den ofrivillige bagaren...

Det finns en sak som gnagt mig på senare tid. Jag känner att jag inte varit helt ärlig emot er, kära läsare. Om vi ska kunna fortsätta tillsammans som bloggskribent alternativt bloggläsare så måste jag få lätta mitt samvete.. Jag har en mörk hemlighet:

Jag gillar inte att baka!

När jag började intressera mig för tårtdekoration hade jag en bakmerit-lista som bestod av en enda punkt: chokladbollar. Visst, jag var grym på sådana, men det kändes ändå lite torftigt att ha som stöd i mitt nyfunna intresse.. Så till en början använde jag mig enbart av köpebottnar, snabbmarsan och köpt sockerpasta. Och vet ni vad, det är inte så tokigt det heller! 

Nu har jag ju börjat baka mycket mer och använder mig sällan av något av det ovannämnda, men jag gillar fortfarande inte att baka. Så, jag är ingen kulinarisk receptexpert. Jag är en glad amatör som gillar enkla, goda recept med ingredienser vars namn man kan uttala och inte behöver importera från Moldavien.

Jag älskar det visuella, det konstnärliga som ligger i dekorationen av tårtan. Jag älskar att sitta i timtal och pyssla med små detaljer, uttryck i små ansikten av sockerpasta, sömmar i sockerkläder, bladnerver och färgkombinationer. Det är däri min passion ligger.

Det jag framförallt har lärt mig och vill dela med mig av angående bakning är hur man kan baka enkelt och dekorationseffektivt. Hur gör man en hög fin tårtbotten, hur får man grädden stabil, hur undviker man att marsipanen smälter på tårtan, hur bearbetar man sockerpastan på bästa sätt? osv.. 

Jag har fått en del kommentarer och mail från personer som skriver saker som "jag är egentligen ingen bagare", och till er vill jag bara säga: Det är inte jag heller! Men det går ändå! Man kan lära sig ett och annat på vägen och man behöver inte bjuda på en smaksensation bortom sinnenas räckvidd varje gång man ska slänga ihop en tårta. Tårta är gott som det är, inga krusiduller. Börja så.

Mvh /Den ofrivillige bagaren